Sabtu, 26 Januari 2013

Masak Lemak Labu Kuning








Aduhaai risau pulak dibuatnya kerana saya ni memang jaguh kampung dalam bab masak memasak lauk pauk. Kalau untuk dimasak banyak  banyak, mulalah ada yang kurang sana sini. Lebih lebih lagi memasak untuk dimakan di rumah orang. Kalau makan di rumah sendiri, masih ada lagi keyakinan. Saya yang mencadangkan pada Intan, anak buah supaya dimasak labu yang memang banyak di rumah untuk lauk hidangan selepas majlis tahlil malam nanti. Masa tu, memang tak terfikir yang dari membawa buah labu, saya boleh memasak dan membawa labu yang telah siap dimasak. Jadi bila dicadangkan begitu, memang tak ada pilihan, terpaksalah juga memberanikan diri untuk memasak. 

Bercakap pasal labu ini, saya mendengar kuliah berkenaan sunnah Rasulullah di mana Rasulullah memakan labu. Jadi dihuraikan bahawa apa sahaja yang baginda buat, tak perlu kita persoalkan kerana pasti ianya mempunyai hikmah dan kebaikan tersendiri. Cuma kita orang Melayu yang banyak sangat pantang larangnya yang menganggap makan labu boleh  menyebabkan angin. Contoh lain ialah Rasulullah makan daging kambing dan minum susu kambing. Tapi kita pulak yang beranggapan bahawa makan daging kambing boleh menyebabkan darah tinggi dsb. Ini semua pengaruh Yahudi yang memutar belit fakta. Kenapa mesti meragui jika itu semua makanan yang dimakan oleh Rasulullah. Kesimpulannya Ustaz tu berkata, jangan persoalkan kerana apa yang Rasulullah buat adalah yang terbaik. Jika takut angin, makan lah sedikit sebagai mengikut sunnah. Haaa OK tak?


Jom lah tengok resepi yang saya tulis di bawah sebagai rujukan anak anak saya di masa hadapan. Semerbak mengharum semasa ianya sedang dimasak, hmm sangat menyelerakan bauannya...




Masak Lemak Kuning Labu

Bahan bahan:
500 gram labu kuning - potong kecil
2 cawan santan pekat
1 cawan air
1 labu bawang besar, dihiris
2 biji cili merah, dihiris
2 sudu besar udang kering (atau ikan bilis)
Garam secukup rasa
Daun kunyit - carik
Sedikit serbuk kunyit
2 batang serai - ketuk
Sedikit lada hitam - tumbuk kasar

Caranya :
Masukkan semua bahan kecuali santan, cili merah dan daun kunyit ke dalam periuk. Rebuskan hingga labu lembut.

Apabila sudah mendidih dan labu lembut, masukkan santan, cili merah, daun kunyit dan serbuk lada hitam.

Masakkan hingga mendidih sekali lagi. Apabila sudah mendidih, tutup api dan hidangkan.






Tidak ada komentar:

Posting Komentar